Velkommen til arkeologiformidlingsbloggen!

Mange museer, fylker og andre institusjoner formidler temaer fra forhistorien, helt fra steinalderen til middelalderen. Hvert år blir det arrangert et seminar der deltagere får anledning til å dele sine erfaringer og få ny inspirasjon om forskjellig fomidling av arkeologisk kunnskap. Arrangør av seminaret blir byttet på fra år til år.

I tillegg til å informere om neste seminar håper vi at denne bloggen kan være et sted å utveksle informasjon og hjelpe hverandre. Hvis noen har forslag til noe som burde vært skrevet her er bloggansvarlig for forumet jarle@nordmore.museum.no







fredag 25. februar 2011

Programet til seminaret på Veien Kulturminnepark er klart

10.00-10.50 Registrering på museet


Vi serverer kaffe og lapper

11.00-11.10 Velkommen ved Siv Anita Lundø

11.10-11.30 Åpning av samlingen ved ordfører i Ringerike Kjell B. Hansen

11.30-13.00 Innlegg

- Kjell Erik Sønsterud, Buskerud fylkeskommune:

Minnefinnerkurs (20 min)

- Sindre Westgård, Tidsreiser ANS:

Levende rollespill som formidlingsmetode (20 min)

- Emma Nielsen og Siv Lundø, Hringariki/Veien Kulturminnepark:

Levende jernalder/Levende rollespill (20 min)

- Ingvild Marie Bjørnå Pettersen, Vàrjjat Sàmi Musea – Varanger Samiske Museum:

Steinalderdag for skoleklasser – presentasjon av de ulike aktivitetene (10 min)

- Espen Kutschera, Bymuseet i Bergen/Hordamuseet:

Beinhardt - forming av beinterninger som publikumsaktivitet (10 min)

Pil og bue – utstilling og aktivitet (10 min)

13.00-14.00 Lunsj i kafeen på museet

14.00-15.10 Innlegg

- Silje Hauge, Byantikvaren i Oslo:

Steinalder i Oslo – formidlingsopplegg rettet mot barneskoler. (20 min)

- Kristoffer Øverland, Oslo og Omland Friluftsråd :

Orientering om Friluftsrådenes arbeid med fokus på formidlingsopplegg for skoleverket (10 min)

- Linn Johannessen, Akershus fylkeskommune:

Informasjon om registreringsprogrammet ”Mitt Kulturminne” og bruk av dette i formidling (10 min)

- Malin Trømborg, Akershus fylkeskommune:

”Å lete etter minner” erfaringer fra bruk av ”Mitt kulturminne” (10 min)

- Ragnar Orten Lie, Vestfold fylkeskommune:

Hallbygging på Borre - valg av motiv fra myter og dikt til treskjæring på hallens sentrale stolper (20 min)

Fredag 25. mars - aktivitetsdag i og ute ved Langhuset

07:30-08.30 Frokost i kafeen for de som overnatter i Langhuset


08:30-10.30 Demonstrasjoner i Langhuset ved Hringarikis Jernalderring: brikkeveving, nålebinding, sprang, spinning på håndtein, toving, ringsmykker, neverfletting og skinnfell.

Det blir også fremvisning av replikaer og drakter.

Bronsestøping med Ørjan.



10.30-11.00 Pause med kaffe og frukt

11.00-12.00 Demonstrasjoner ute

- gamle leker ved Skafti og Sindre

- bronsestøping med Ørjan fortsetter

- bueskyting

- sverdkamp

12.00-13.00 Lunsj

13.00-14.00 Omvisning i utstillingen

14.00-15.00 Oppsummering

Hvem skal stå som arrangør i 2012?

Informasjon til kursdeltagerne i plantefarging og nålebinding


Plantefarging/ kurset er fult

Kursholder: Tove Lønne
Deltageravgift: kr. 500.- / kursholder sender faktura i etterkant

Fredag 26. mars
18.00-20.00 forarbeid til kurset med koking av garn
Lørdag 27. mars
09.00-15.00 gjennomføring av kurset

Nålebinding

Kursholder: Espen Kutschera
Deltagerne må dekke utgifter til materiell, dvs. nålebindingsnål og garn.
Du kan ta med eget utstyr eller kjøpe det du trenger på museet.


09.00-12.00 innføring i nålebinding

Vi gjør oppmerksom på at kursene er organisert slik at de kan kombineres.
Torsdag 24. mars - innendørs dag med innlegg og diskusjon i Langhuset

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar